Vertrouwenscontactpersoon intern
Oceanus heeft twee interne vertrouwenscontactpersonen, te weten: Ted Berk en Eva Hekkenberg. Zij zijn bereikbaar voor een afspraak via het contactformulier.
Na het invullen van het formulier zal Ted of Eva (je kan in het formulier een voorkeur aangeven) binnen een dag contact opnemen om een afspraak te maken.
Afspraak vertrouwenscontactpersoon
Deze website is beveiligd met reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.
Ted Berk
Eva Hekkenberg
Wanneer kun je terecht bij de Vertrouwenscontactpersoon van de vereniging?
Iedereen die iets is overkomen, heeft gezien of wetenschap van heeft, kan dit melden bij de Vertrouwenscontactpersoon. Denk aan sporters, ouders, omstanders, bestuursleden, trainers, coaches, begeleiders, barmedewerkers, artsen, schoonmakers, enzovoort. Een melder is dus niet per se het slachtoffer of de beschuldigde.
De melding kan gaan over:
- Pesten en gepest worden
- Het gevoel hebben dat je er door je huidskleur, geloof of seksuele voorkeur niet bij hoort
- Grensoverschrijdend gedrag: de manier waarop je benaderd en/of aangeraakt wordt door een teamlid, trainer of coach ervaar je als onprettig
- Een vermoeden van grensoverschrijdend gedrag: je denkt dat iemand in jouw directe omgeving hier mee te maken heeft
- Je maakt je zorgen over de wijze waarop er met je kind wordt omgegaan binnen de vereniging/het team
- Je vraagt je af of jouw gedrag als trainer en/of coach verstandig is
- Iemand heeft je direct of indirect beticht van ontoelaatbaar gedrag
Alles dat jij als melder belangrijk vindt, mag je melden. Melden is een formeel proces, net zoals een klachtenprocedure.
Hoe vertrouwelijk is een Vertrouwenscontactpersoon?
Het gesprek met de vertrouwenscontactpersoon (VCP) is vertrouwelijk maar niet geheim. De VCP zal het gesprek rapporteren aan het bestuur van Oceanus. Het verslag van het gesprek wordt gezamenlijk opgesteld en pas met het bestuur gedeeld als jij het eens bent met de inhoud. Hierbij is het voor de melder mogelijk anoniem te blijven, met uitzondering situaties waarbij sprake is van een strafbaar feit.
Het is ook altijd mogelijk een melding te maken via de chatdienst van CVSN.
De Vertrouwenscontactpersoon zal mensen niet persoonlijk opvangen en/of begeleiden. Als er verdere opvang noodzakelijk is zal dit, altijd met toestemming van de betrokkene(n), plaatsvinden buiten de vereniging.
De activiteiten van de Vertrouwenscontactpersoon vallen onder de verantwoording van het Bestuur.
Vertrouwenspersoon extern
Als een klacht niet opgelost kan worden binnen de vereniging met behulp van de interne vertrouwenscontactpersoon is er een mogelijkheid om de externe vertrouwenspersoon in te schakelen.
Naast dat de KNZB en de NTB enkele vertrouwenspersonen hebben is er een landelijk centrum waar iedere sporter, ouder, trainer, bestuurder en scheidsrechter ook terecht kan via https://centrumveiligesport.nl/contact
Gedragscodes
Op de website van Centrum Veilige Sport Nederland van het NOC-NSF is veel informatie beschikbaar.
Gedragscodes voor sporters
Gedragscode voor trainerscoaches en begeleiders
Gedragscode voor functionarissen bestuurders werknemers niet zijnde sporters
Gedragscode voor scheidsrechters en officials
VOG – Verklaring Omtrent Gedrag
Alle trainers en trainsters, die betrokken zijn bij alle Oceanus afdelingen zijn in het bezit van een Verklaring Omtrent Gedrag. Dit wordt nauwlettend bijgehouden door het bestuur van Oceanus.
Document Ongewenste omgangsvormen (Bron: KNZB)